Nå ja, tænkte jeg i starten - det er klart, at kandidater bliver skuffede, når de ikke kommer til samtale/får jobbet - rekruttering er jo "skuffelsesindustrien"; hver gang én får et nyt job, får de måske 2-3-400 resterende et afslag!
Men nej, det var ikke kun det, det handlede om, kunne de jobsøgende fortælle mig; mange får ingen kvittering for modtaget ansøgning, intet afslag, hører ikke noget i flere måneder efter en indledende samtale - og samtidig oplever de sig behandlet disrespektfuldt i jobsamtalen!
Det kan godt være, at det pt. er "købers marked", men lad os lige zoome ind på, at det er mennesker, vi har med at gøre. Mange kandidater bruger meget tid på at skrive en god ansøgning og forberede en jobsamtale - så lad os give dem en professionel og respektfuld behandling uanset om de får jobbet.
Tænk på; at vi alle kan komme i en jobsøgningssituation, og at markedet på et tidspunkt vil vende til at blive "sælgers marked", så lad os behandle hinanden ordentligt!
Jeg giver de jobsøgende en lang række råd om at være godt forberedt, at tage ansvar for den gode jobsamtale, om at være positive og have styr på deres kompetencer, resultater osv. - her vil jeg vende bøtten og give nogle råd til rekrutteringssiden;
- Skriv en præcis jobannonce, der klart fortæller hvad I har af krav og ønsker til den nye medarbejder
- Sæt tid af til de henvendelser, der kommer (jeg råder kandidaterne til kun at ringe, hvis de har konkrete spørgsmål, som vil medføre at de kan skrive en bedre ansøgning)
- Sæt tid af til at svare kandidaterne - kvitter både for deres ansøgning og send afslag (det er nemt i dag med mail - tænk på da vi skulle udsende det hele pr. brev!)
- Forbered jobsamtalerne og informer om rammerne (tid, deltagere, forventninger, program mv.) og den videre proces.
- Hvis tidsplanen skrider, så informer kandidaterne (et par dage fra eller til kan betyde yderligere et par dage med ondt i maven og dårlig søvn for kandidaten, der venter)
Det koster at rekruttere - især koster fejlrekrutteringer og et dårligt image som følge af uprofessionelle rekrutteringsprocesser på den lange bane - så invester i professionelle rekrutteringsprocesser!
4 kommentarer:
Hørt :)
Med den lille tilføjelse, at min oplevelse er, at det faktisk ofte er de professionelle konsulenter, der fejler... Bl.a. fsva. tilbagemeldinger.
Men også fordi der ofte kommer noget "cookie cutter" over processen... En upersonlig og fremmedgørende "CV <-> stillingsopslag proces", om man vil, hvor det trods alt oftere en en "menneske/kompetence <-> organisation/opgave proces", når man har den ansættende leder eller organisation i tale... Uagtet at de i denne henseende ikke er "professionelle" ...
Men helt enig i, at der er nogen, der kommer til at skulle reparere på deres image for at tiltrække kandidater, når markedet vender..
Tak for dit input.
Min erfaring er, at vi opnår de bedste rekrutteringsprocesser, når de varetages i et samarbejde mellem en prof. konsulent og de relevante personer fra virksomheden. På den vis sørger konsulenten for en professionel proces og fungerer samtidig som et par eksterne objektive "briller", mens virksomheden giver processen det personlige præg.
Tak for en interessant blog.
Jeg har heldigvis aldrig oplevet at blive behandlet dårligt, men jeg oplever tit stor frustration pga. ventetiden... men det er vel et positivt tegn, ligesom der kan være langt til juleaften om morgenen 24.december.
Jeg har et spørgsmål til dig ang. det der ikke bliver sagt: Jeg har flere gange følt, at der bliver tænkt 'baaaarsel', når jeg er til samtale, fordi jeg er kvinde, 28, 1 barn. Og det er da også rigtigt, men jeg forventer der går 3 år før den næste.
Ville det være en god ide selv at tage det op og sige hvordan min situation er, eller skal jeg bare tie stille om det? Håber du kan komme med et bud fra 'den anden side af bordet'.
Send en kommentar